Basketspelare under SM-veckan i Umeå

Nöjda arrangörer efter SM-veckan i Umeå

192 svenska mästare, 15 000 i publiken under SM-festen och 63 timmar sändningstid i SVT. Det är några siffror från SM-veckan i Umeå i somras som har lyfts fram i en färsk utvärdering från Riksidrottsförbundet och Umeå kommun.

– Jag kan bara konstatera att vi fick en helt fantastisk SM-vecka och jag tycker att den fångade in så mycket av det som är Umeås själ. Det stolta ideella engagemanget och tävlingsmänniskor på plats som fick njuta av högklassig idrott, men också på all möjlig kultur och musik. Det fanns något alla, för både äldre och yngre, säger Stefan Hildingsson, fritidsdirektör i Umeå kommun, som var huvudarrangör för SM-veckan i Umeå.

Utöver all idrott som det vimlade av i centrala Umeå och på olika arenor runt om i stan så nämner han arrangemangen för barn vid skeppsbron där det i princip var full aktivitet hela dagarna. Hela 5 000 personer testade olika prova på-idrotter. Caroline Af Ugglas kom på besök och roade den till stora delar äldre publiken med körsång och på kvällarna uppträdde olika artister, exempelvis Theoz, som drog storpublik.

Idrottsmässigt fanns det 2 100 aktiva idrottare på plats under veckan, och till det kom ungefär 500 ledare. Det engagerades närmare 1 400 funktionärer och volontärer som tog hand om allt praktiskt runt om på arenorna.

Det var många involverade organisationer i arbetet – allt ifrån Riksidrottsförbundet, specialidrottsförbund, lokala arrangörsföreningar, SVT, kommunala förvaltningar och bolag, myndigheter och ett stort antal samarbetspartners och leverantörer.

Det byggdes ett antal nya tillfälliga arenor, medan befintliga förbättrades. I Umeälven vid Väven byggdes exempelvis en ny och mycket uppskattad arena för aquabike. Ersmarksberget förfinades ytterligare för rullskidåkare och skateboardarenan Sparken uppgraderades till en tävlingsarena.

Flera idrottsförbund har rapporterat att de är mycket nöjda med Umeå som värdstad och pratar redan om att genomföra framtida tävlingar i Umeå.

När det gäller antalet aktiva kvinnor och män under tävlingsdagarna var fördelningen relativt lika, 46 procent respektive 54 procent. Däremot var det fler kvinnor än män som ställde upp som funktionärer.

Var det något som fungerade sämre?

– Det var ett väldigt komplext projekt och det fanns gott om utmaningar, men allt gick egentligen som på räls, förutom något regn och föroreningar i vattnet på Bölesholmarna, vilket ordnade upp sig. Inflationen hade precis som överallt i samhället även inverkan på kostnaderna för SM-veckan. Ser man på de uppställda målen så nådde vi inte hela vägen fram när det gäller alla, men det är absolut inget som förtar succén. Det har istället gett oss lärdomar och en bra bas som vi kan utgå ifrån inför kommande stora evenemang, säger Stefan Hildingsson.

Det totala antalet besökare under aktiviteterna på SM-veckan uppgick till 58 150 personer. Beläggningen på hotellen uppgick till 94 procent och den totala turistekonomiska omsättningen under SM-veckan uppgick till 104 miljoner kronor. Totalkostnaden för evenemanget uppgick till 13,5 miljoner kronor, en kostnad som blev cirka 1 miljon kronor högre än beräknat på grund av inflationen.

Från Riksidrottsförbundet och SM-veckan centralt är man också mycket nöjd med utfallet av SM-veckan sommar i Umeå.

– Det här var verkligen en SM-vecka att minnas. Umeå levererade en härlig idrottsfest med ett mycket gott resultat och checkar redan av flera goda effekter som bland annat kommer stärka den lokala idrotten och Umeå som evenemangsstad, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Sidan publicerades