Metodmaterial i förskolan.

Material som används i förskolan.

Utvecklar samtyckeskultur bland förskolebarn

I läroplanen för förskolan står att utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Det är inte alltid enkelt att som litet barn veta om kompisen vill leka eller kramas. ”Okej med dig?” är ett metodmaterial som utvecklar samtyckeskulturen bland barn i Umeås kommunala förskolor.

Förskolläraren Ulrika Nordin har deltagit i utformningen av metodmaterialet tillsammans med jämlikhetsexperter inom Make Equal:

– Vi tänker ofta på samtycke i en vuxen kontext kopplat till en sexuell relation. Det här materialet är ett enkelt sätt att utveckla barns handlingskompetens och förmåga att våga fråga om lov. Att träna på att samspela, lyssna in och respektera varandra när man vill leka med någon, när man vill vara någons vän eller när man hamnar i en konflikt. Det handlar om att barn lär sig att tolka och förstå kroppsspråk och icke verbala signaler.

Ett 20-tal kommunala förskolor använder materialet, ytterligare ett 10-tal förskolor är i startgroparna. Det har bäring på förskolans läroplan, barnkonventionen och förskolans styrande dokument i arbetet med alla människors lika värde, jämställdhet, demokrati och inflytande.

Förskolor ser resultat

Jenny Lindhagen, rektor för förskolorna Fröhuset, Linjalen och Ängsgården har använt materialet i över två år och ser resultat. Det är ett konkret verktyg som stärker samsynen, stöttar barn och vuxna i sin kommunikation, samspel och konflikthantering.

– Att sträva efter en samtyckeskultur handlar om förskolans förebyggande och främjande arbete för social hållbarhet. Samtyckeskulturen skulle kunna förstärkas ytterligare genom att materialet används i skolans tidiga åldrar, säger Jenny Lindhagen.

Sidan publicerades