Inköp via beställning

Under 2023 förändrades insatsen inköp. I stället för att hemtjänstpersonalen fysiskt åker till en dagligvarubutik och handlar kommer hemtjänstpersonalen att hjälpa dig beställa varor digitalt och sedan ansvarar butiken för att leverera varorna hem till dig.

Så går inköpen till

Du beställer de varor du önskar på valfri matbutiks hemsida via en surfplatta eller dator. Butikens personal packar varorna i butiken och levererar varorna hem till dig på överenskommen dag och tid.

Om du behöver hjälp med att planera inköpen, göra beställningen eller packa upp varorna kontaktar du biståndshandläggare på Utredning äldre och ansöker om det stödet. Hemtjänstpersonalen kommer då att hjälpa dig, utan kostnad. Har du ingen dator eller surfplatta tar hemtjänstens personal med sig det hem till dig när dom hjälper dig.

Du behöver en mejladress

För att beställa varor på en butiks hemsida behöver du ha en mejladress. En del butiker kräver att kunden har ett BankID. Om du inte har BankID finns det butiker som erbjuder andra betalningssätt som inte kräver BankID. Om du väljer att handla i en butik som kräver bankID behöver du själv ta ansvar för att logga in med detta, omvårdnadspersonalen får av säkerhetsskäl inte hjälpa till med det.

Butikerna som erbjuder hemleverans av varor bestämmer själva om de vill ta ut en avgift. Leveransavgiften varierar beroende på vilken adress du bor på och vilken butik du väljer. Leveransavgiften betalas av dig som beställare. Om du handlar över 500 kronor finns alternativ för gratis leverans.

Om du bor på en adress där ingen butik levererar kommer hemtjänstpersonalen antingen att hämta upp din beställning i butik eller åka och handla varor i närmaste butik.

 

Sidan publicerades