Inköp via beställning
Under 2023 förändras insatsen inköp. I stället för att hemtjänstpersonalen fysiskt åker till en dagligvarubutik och handlar kommer hemtjänstpersonalen att hjälpa dig beställa varor digitalt och sedan ansvarar butiken för att leverera varorna hem till dig.
Förändringen sker stegvis
Under våren testas det nya arbetssättet i tre av hemtjänstens geografiska områden. Därefter utvärderas och optimeras arbetssättet. Från och med 3 maj införs inköp via beställning område för område inom både kommunala och privata hemtjänstutförare.
Så kommer inköpen att gå till
Du beställer de varor du önskar på valfri matbutiks hemsida via en surfplatta eller dator. Butikens personal packar varorna i butiken och levererar varorna hem till dig på överenskommen dag och tid.
Om du behöver hjälp med att planera inköpen, göra beställningen eller packa upp varorna kontaktar du biståndshandläggare på Utredning äldre och ansöker om det stödet. Hemtjänstpersonalen kommer då att hjälpa dig, utan kostnad. Har du ingen dator eller surfplatta så tar hemtjänstens personal med sig det hem till dig när dom hjälper dig.
Du behöver en mejladress
För att beställa varor på en butiks hemsida behöver du ha en mejladress. En del butiker kräver att kunden har ett BankID. Om du inte har BankID finns det butiker som erbjuder andra betalningssätt som inte kräver BankID. Om du väljer att handla i en butik som kräver bankID behöver du själv ta ansvar för att logga in med detta, omvårdnadspersonalen får av säkerhetsskäl inte hjälpa till med det.
Butikerna som erbjuder hemleverans av varor bestämmer själva om de vill ta ut en avgift. Leveransavgiften varierar beroende på vilken adress du bor på och vilken butik du väljer. Leveransavgiften betalas av dig som beställare. Om du handlar över 500 kronor finns alternativ för gratis leverans.
Om du bor på en adress där ingen butik levererar kommer hemtjänstpersonalen antingen att hämta upp din beställning i butik eller åka och handla varor i närmaste butik.
Inköp via beställning frigör tid för vårdinsatser
Andelen äldre ökar i hela Sverige och så även i Umeå kommun. Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och regioner (SKR) stödjer detta arbetssätt och flertalet kommuner har redan bytt till det här arbetssättet och erfarenheterna är att det har fungerat bra.
När hemtjänstens personal inte behöver lägga tid på att fysiskt gå till affären och utföra inköpen kan den tiden i stället användas till vårdinsatser. På så sätt kan omvårdnadspersonalens kompetens användas på ett klokare sätt.
Ett inriktningsbeslut om att övergå till inköp via beställning togs av äldrenämnden 2019. Förändringen ligger även i linje med kommunfullmäktiges mål nummer 5 som handlar om digital transformation: ”För att klara kompetensförsörjningen, förbättra arbetsmiljö och ge bättre medborgarnytta ska de möjligheter som den digitala transformationen innebär vara förstahandsalternativet för Umeå kommuns verksamhetsutveckling”.
Tabellen visar vilket datum det är planerat att gå över till inköp via beställning i respektive område/utförare.
Datum | Område/utförare |
---|---|
15 februari (testområde) | Grubbe |
15 mars (testområde) | Västra staden (Västerslätt, Västra centrum, Dragonen/Hemgården) |
3 maj | Sydvästra staden (Backen) Nordöstra staden (Ersboda) Tavelsjö |
1 september | Östra staden (Parkgatan, Centrum, Berghem) Sydvästra staden (Teg) Nordöstra staden (Finska patrullen, Mariehem, Öbacka, Ålidhem) |
1 oktober | Hörnefors Holmsund (Holmsund, Obbola) |
1 november | Aleva omsorg Altea Omsorg Attendo Aya Bäckbacka Röbäck |
1 december | Civil Care Lottas omsorg Din och min omsorg |
-
Kontakt
Utredning äldre
utreder ditt behov av stöd
090-16 60 10Telefontider
måndag, tisdag, torsdag, fredag, klockan 09.00–10.00
-
Kontakt
Elli-Mari Lundgren
projektledare, digitaliseringsenheten, äldreomsorg
070-311 05 19 elli-mari.lundgren@umea.se