Kontakta konsumentrådgivare
Har du problem med ett köp eller funderar du innan du handlar? Vi hjälper dig att förstå dina rättigheter som konsument och ger råd om hur du kan gå vidare.
Vi hjälper dig med
- Dina rättigheter som konsument, exempelvis vid missnöje med vara eller tjänst.
- Hur du gör en reklamation på bästa sätt.
- Vilka steg kan du ta om du och säljaren inte kommer överens.
- Vad du bör tänka på inför ett köp, som vid val av hantverkare eller köp av vara.
Det här kan vi inte göra
- Agera ombud för dig vid tvister
- Medla mellan dig och ett företag.
- Kontakta företag i ditt ställe (med vissa undantag).
Vem kan få hjälp?
Tjänsten är till för dig som bor i Umeå, Bjurholm, Nordmaling eller Vindeln.
Kontakt
Konsumentrådgivning online
För dig som är van att söka information finns Konsumentverkets webbplats. På konsumentverket.se får du svar på vad som gäller vid olika konsumentproblem. Du kan också få tips om din ekonomi eller göra en anmälan om du tycker att ett företag har gjort fel.
Besök www.konsumentverket.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommer du inte vidare, trots att du har läst på och försökt lösa ditt problem på egen hand? Då kan du kontakta oss för att få vägledning i nästa steg.
Ring
Telefon: 090-16 34 34
Telefontider: måndag till torsdag (nås säkrast mellan klockan 9.00 och 11.00)
Konsumentrådgivningen håller stängt tisdagen 9 december och onsdagen 10 december.
Skicka ett meddelande
Har du ett pågående ärende? Då ska du svara på mejlet du har fått från handläggaren på konsumentrådgivningen. Har du ett helt nytt ärende? Då kan du kontakta oss via formuläret här nedanför.
Boka en föreläsning
Vill du att vi kommer till din skola, förening, studiecirkel eller något annat sammanhang?
Har du frågor om privatekonomi eller skulder kan du vända dig till kommunens Budget-och skuldrådgivning.