Seniorträning

Under vårterminen 2021 får du som är senior tillgång till digitala träningspass inspelade av instruktörer på våra bad. Nytt träningpass kommer varje onsdag.

Träningspassen är mellan 10 och 40 minuter långa och passar därför bra att göra som en kort rörelsepaus eller som mer intensiv träning. Passen kommer att vara en blandning mellan yoga, cirkelträning, rörlighet, core och liknande som kan genomföras där du är. Instruktören anpassar träningen så att alla, oavsett nivå, ska kunna delta. För att genomföra passen behöver du inte några redskap, men till vissa kan det vara bra med träningskläder och/eller en matta.

Det finns ett stort utbud av pass för att du ska hitta något som passar just dig. Flera av passen genomförs till exempel helt stående eller sittande då vi är medvetna om att många har svårt att ligga på golvet, eller har svårt att ta sig ner och upp. Om du väljer ett pass där du inte kan genomföra någon av övningarna så kan du välja att anpassa dem efter din förmåga eller helt hoppa över dem och vila eller göra någon av passets tidigare övningarna igen.

Friskvårdsansvariga på kommunens badanläggningar är ansvariga för passen som de håller tillsammans med badens instruktörer.

Veckans pass

Veckans pass är ett 10 minuter långt yogapass med fokus på ryggrörlighet. Passet är dynamiskt vilket betyder att vi jobbar i rörelse i stort sett hela tiden. Passet kan köras separat eller tillsammans med andra korta yogapass som lagts upp tidigare.

Vi lyfter även upp ett av de tidigare pass vi delat med er. Detta är ett cirka 10 minuter långt balanspass med fyra olika övningar. Passet kräver varken ombyte eller annan utrustning.

Digital rörelserunda

Rörelserundan är en gps-baserad tipsrunda med rörelseutmaningar på platser i och kring Umeå. Det är ett roligt och nytt sätt att röra sig på! Rundan passar lika bra att göra själv som tillsammans med andra. Ta dig till Umeå centrum, Hedlundaparken i Umeå, till Holmsund, till Botsmark, till Hörnefors eller till Sävar och starta rörelserundan genom tre enkla steg:

  1. Ladda ner appen Tipsrundan på din smartphone.
  2. Öppna appen och scanna qr-koden eller ange koden för för den digitala rörelserunda du vill gå.
  3. Skriv in din mejladress som användarnamn – sedan är du igång! Appen är gps-baserad så du kommer få upp en karta där olika rörelseutmaningar och frågor är digitalt utplacerade. Tryck på de numrerade nålarna i tur och ordning för att se riktningen till nästa plats. På varje station kan du välja en utmaning som känns bra för dig!

Rörelserundan för seniorer är skapad inom ramarna för Umeå kommuns seniorsatsning med stöd av Change the games utvecklingsprogram för nyskapare som har rörelserikedom som kompass.

Qr-koder för rörelserundorna

Du kan redan nu ladda hem appen, scanna in qr-koden eller ange kod för den rundan du vill gå och registrera så är det bara att börja när du väl är på plats. Klicka på länkarna nedan för att få upp qr-koderna för respektive plats.

Centrum, Umeå (kod ZCR078)

Hedlunda, Umeå (kod CYP566)

Holmsund Lätt (kod VTW287)

Holmsund Svår (kod UTS867)

Botsmark (kod TSS318)

Hörnefors (kod LNH688)

Sävar (kod ETL372)

Sidan publicerades