Information om coronavirus: Skärpta råd i Västerbotten

Följ skärpta lokala råd från Folkhälsomyndigheten och Region Västerbotten. Gör vad du kan för att hjälpa till att bromsa den ökande spridningen av covid-19 i länet. Ditt val gör skillnad!

Information om coronavirus: Skärpta råd i Västerbotten

Följ skärpta lokala råd från Folkhälsomyndigheten och Region Västerbotten. Gör vad du kan för att hjälpa till att bromsa den ökande spridningen av covid-19 i länet. Ditt val gör skillnad!

Seniorträning

Under hösten 2020 får du som är senior tillgång till digitala träningspass inspelade av instruktörer på våra bad. Nytt träningpass kommer varje onsdag samt ett nytt yogapass varannan onsdag.

Träningspassen är mellan 10 och 30 minuter långa och passar därför bra att göra som en kort rörelsepaus eller som mer intensiv träning. Passen kommer att vara en blandning mellan yoga, cirkelträning, rörlighet, core och liknande som kan genomföras där du är. Instruktören anpassar träningen så att alla, oavsett nivå, ska kunna delta. För att genomföra passen behöver du inte några redskap, men till vissa kan det vara bra med träningskläder och/eller en matta.

Det finns ett stort utbud av pass för att alla ska hitta något som passar just dem. Flera av passen genomförs till exempel helt stående eller sittande då vi är medvetna om att många har svårt att ligga på golvet, eller har svårt att ta sig ner och upp. Om du väljer ett pass där du inte kan genomföra någon av övningarna så kan du välja att anpassa dem efter din förmåga eller helt hoppa över dem och vila eller göra någon av passets tidigare övningarna igen.

Friskvårdsansvariga på kommunens badanläggningar är ansvariga för passen som de håller tillsammans med badens instruktörer.

Veckans pass

Den här veckan bjuder vi på två nya pass! Det första är gummibandsträning - ett ca 15 minuters träningspass med fokus på styrka kring höfter och knän samt skulderblad och axlar. Du behöver ett gummiband gjort för träning som är så långt att du kan ha det under fötterna och hålla i ändarna med händerna.

Andra passet är yoga med fokus på ben. Det är ett 30 minuters yogapass som är lite mer utmanande. I uppvärmningen jobbar vi med solhälsning vilket kräver att du kan komma ner och upp från golvet ganska lätt. Du kan hoppa över den delen om den är för tuff. I övrigt jobbar vi med mycket stående övningar för styrka och balans.

Digital rörelserunda

Rörelserundan är en gps-baserad tipsrunda med rörelseutmaningar på platser i och kring Umeå. Det är ett roligt och nytt sätt att röra sig på! Rundan passar lika bra att göra själv som tillsammans med andra. Ta dig till Umeå centrum, Hedlundaparken i Umeå, till Botsmark, till Hörnefors eller till Sävar och starta rörelserundan genom tre enkla steg:

  1. Ladda ner appen Tipsrundan på din smartphone.
  2. Öppna appen och scanna qr-koden för den digitala rörelserunda du vill gå.
  3. Skriv in din mejladress som användarnamn – sedan är du igång! Appen är gps-baserad så du kommer få upp en karta där olika rörelseutmaningar och frågor är digitalt utplacerade. Tryck på de numrerade nålarna i tur och ordning för att se riktningen till nästa plats. På varje station kan du välja en utmaning som känns bra för dig!

Rörelserundan för seniorer är skapad inom ramarna för Umeå kommuns seniorsatsning med stöd av Change the games utvecklingsprogram för nyskapare som har rörelserikedom som kompass.

Qr-koder för rörelserundorna

Du kan redan nu ladda hem appen, scanna in qr-koden för den rundan du vill gå och registrera så är det bara att börja när du väl är på plats. Klicka på länkarna nedan för att få upp qr-koderna för respektive plats.

Centrum, Umeå

Hedlunda, Umeå

Botsmark

Hörnefors

Sävar

Sidan publicerades