Om Umeå kommun
I Umeå bor 134 tusen personer.
Umeå är den största kommunen
i norra Sverige.
Det finns 14 tusen företag i Umeå.
Många företag arbetar med
kommunikation och IT.
Det finns också många företag
som tillverkar produkter.
Du kan flyga till och från Umeå.
Du kan också åka tåg till Umeå.
E4 och E12 är stora vägar
som går till Umeå.
Umeå kallas Norrlands knutpunkt.
Umeå har ett universitet.
Det finns 41 tusen studenter i Umeå.
Staden Umeå är mer än 400 år gammal.