Om du känner att du inte blivit bra bemött eller fått rätt vård kan du klaga där du fått vården. Det kan gälla allt från mindre problem till svåra situationer som har lett till skador. Du kan också göra en anmälan.
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans dit du kostnadsfritt kan vända dig med frågor som rör all offentligt finansierad hälso- och sjukvård. Där ingår region Västerbotten hälso- och sjukvård, kommunernas hälso- och sjukvård i särskilda boenden, privata vårdgivare som har avtal med region Västerbotten eller en kommun, handikapp- och habiliteringsverksamhet samt folktandvården och den tandvård som region Västerbotten finansierar.
Patienter, anhöriga och personal kan vända sig till Patientnämnden när det uppstått problem i vården som inte gått att lösa på plats eller när kontakt önskas direkt med en opartisk instans fristående från vården.
Patientnämnden i Västerbotten
090-785 00 00 (växel)
patientnamnden@vll.se
Beskriv kortfattat i ett mejl vad du vill ha information om eller be en handläggare kontakta dig. Av sekretesskäl kan patientnämnden inte hantera personliga uppgifter via mejl.
Postadress
Patientnämnden
Region Västerbotten
901 89 Umeå
Läs mer om patientnämnden på 1177.se Länk till annan webbplats.