Resursskolor årskurs 7–9
Umeå kommun har två resursskolor som vårdnadshavare kan söka till inför årskurs 7. Bräntbergsskolan AST för elever med diagnos autism och Björkenskolan för elever med stora behov av anpassad lärmiljö och särskilt stöd. Utgångspunkten för att bli antagen till resursskola är att eleven har undervisats och ska undervisas utifrån grundskolans läroplan. Undervisningen sker enligt grundskolans kursplaner, mål och timplan med möjlighet att uppnå gymnasiebehörighet. Läs mer om verksamheterna här nedan.
För att ingå i urvalet till resursskolan ska elevens behov av en anpassad lärmiljö och andra stödåtgärder vara omfattande. Det särskilda stödet som eleven fått på sin tidigare skola ska, genom utvärdering av åtgärdsprogram, antingen varit mycket omfattande eller visat sig vara otillräckligt i relation till elevens behov av särskilt stöd under hela skoldagen.
Förberedelser innan du använder e-tjänsten
Ansökningsperioden till årskurs 7 är mellan 30 oktober och 30 november inför varje nytt läsår. Ansökningar som kommer in efter 30 november behandlas inte.
Förbered din ansökan genom att:
- Fylla i och skriva under ansökningsblanketten. Vid gemensam vårdnad ska båda vårdnadshavarna skriva under ansökningsblanketten.
- Ta fram annan dokumentation (som skolan inte har) som ni vårdnadshavare vill åberopa för att styrka elevens behov av särskilt stöd i resursskola, till exempel diagnoser, intyg.
- Om ni ansöker till Bräntbergsskolan AST behöver ni ta fram psykologutredning som visar att eleven har en diagnos inom autismspektrumtillstånd (AST).
- Underskriven blankett och annan styrkande dokumentation ska scannas in och bifogas i e-tjänsten. Om du behöver hjälp med att lämna in din ansökan, vänd dig till skolan.
E-tjänst för ansökan till resursskola är stängd för läsåret 26/27
Resursskola för elever med autism, årskurs 7
Bräntbergsskolan AST är en resursskola med klasser för elever i årskurs 7–9 med diagnos autism/autismspektrumtillstånd. Det finns sju sökbara platser i årskurs 7, totalt finns 28 platser i årskurs 7–9.
Undervisningen är individanpassad och pedagogiken bygger på kunskap om de individuella stödbehov som kan finnas vid autismspektrumtillstånd. Eleverna ges möjlighet att utveckla sin sociala förmåga och medvetenhet om funktionsnedsättningen, vilket syftar till att skapa förutsättningar för självständighet.
Undervisningen sker enligt grundskolans kursplaner, mål och timplan med möjlighet att uppnå full gymnasiebehörighet.
Läs mer om Bräntbergsskolan AST
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Resursskola för elever med mycket stora behov av anpassad lärmiljö och särskilt stöd, årskurs 7
Björkenskolan är en liten skolenhet med anpassade lärmiljöer, små elevgrupper och hög personaltäthet. Eleverna får möjlighet att lära på det sätt som passar denne bäst och undervisningen planeras utifrån eleverna som ingår. Det finns fem sökbara platser i årskurs 7, som därefter fylls på med fem elever per läsår. Efter tre år kommer det att finnas totalt 15 platser i årskurs 7–9.
På Björkenskolan har pedagogerna ett hälsofrämjande perspektiv med fokus på det som fungerar bra och det som får individen att må bra under skoldagen. Här erbjuds undervisning i grupp, men eleverna har möjlighet att genomföra skoluppgifter och visa sina ämneskunskaper på individuella sätt. Pedagogerna använder sig av en gemensam lektionsstruktur och hjälpsamt strategistöd för att tydliggöra lektioner och förväntningar. Eleverna får tydligt, avgränsade uppgifter med korta delmål och lärandet synliggörs genom kontinuerlig återkoppling.
Läs mer om Björkenskolan
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
-
Kontakt
Mattias Byström
rektor, Bräntbergsskolan AST
090-16 56 16 070-950 76 61 mattias.bystrom@umea.se -
Kontakt
Erik Ådén
enhetschef elevhälsan/rektor Björkenskolan
090-16 50 03 070-550 67 18 erik.aden@umea.se