Föreningsregister

För att kunna ta del av Föreningsbyråns tjänster, till exempel ansöka om bidrag, boka lokaler till föreningstaxa och bli inbjuden till seminarier och kurser, måste föreningen finnas med aktuella uppgifter i vårt föreningsregister.

Föreningslivet är öppet för alla. Som privatperson kan du hitta ett stort utbud av föreningar inom olika områden i föreningsregistret.

Nyregistrering

Du som är kontaktperson i en förening bör ansöka om registrering i kommunens föreningsregister i Umeå kommuns bokning- och bidragssystem. För att registrera dig måste du:

  1. Registrera dig som användare i systemet.
  2. Klicka på ikonen i högra hörnet och "ansök om att bli kund".
  3. Fyll i formuläret och skicka in.

Ansökan behandlas inom fyra veckor från att den inkommit. En förutsättning för att vi ska kunna handlägga din förenings ansökan är att du har bifogat era stadgar samt protokoll från nybildningsmöte eller årsmöte. Bilagor bifogas digitalt. Finns bilagorna inte digitalt får du skicka dem med post.

Omregistrera eller uppdatera uppgifter

Minst en gång varje år, helst efter årsmötet, måste föreningen se över, uppdatera och godkänna att föreningens uppgifter kring bland annat styrelse, kontaktperson och medlemsdata stämmer. Ni behöver även ta bort gamla årsmöteshandlingar och ladda upp nya. Detta kallas för att omregistrera sin förening.

Sidan publicerades