Gruppträning på land

På Sävar simhall erbjuder vi rolig och varierande gruppträning för både vältränade, otränade och allt däremellan. Det finns många olika klasser att välja på och alla leds av våra duktiga instruktörer. Självklart bestämmer du själv hur jobbig du vill att klassen ska bli. Prova dig fram till den träningsform som passar just dig. Under en viss vecka i starten av vår- och höstterminen har vi Öppet hus och en prova-på-vecka då du har möjlighet att prova våra klasser och gym, eller ta med vänner som är sugna att prova på!

För att på bästa sätt kunna erbjuda dig bra klasser med många deltagare anpassar vi utbudet efter efterfrågan. Håll även utkik efter våra specialpass som Vasaloppsspinning, After workout eller andra säsongsanpassade klasser. I träningsschemat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller i appen "Bad Umeå" kan du se klasserna för närmsta veckorna.

Välkommen att prova dig fram och hitta din favorit!

After workout

Avsluta varannan fredag med en härlig AW men i ett svettigare format. After workout-passen varierar mellan styrka och kondition på olika sätt – ingen fredag behöver vara den andra lik. Håll utkik på våra sociala medier om vad det blir för pass!

AMRAP 25

Ett kort och intensivt pass med inslag av både styrka och kondition. Under en viss tidsintervall utför du ett fåtal övningar så många varv du hinner. Kort och gott – As Many Reps/Rounds as Possible. Kombinera gärna det här passet med efterföljande pass som Core, Flex eller Funktionell yoga. AMRAP innefattar fyra olika upplägg under en hel termin, så du kan själv få en variation och samtidigt se din utveckling.

Cirkel 60 (B-hallen)

Cirkel är en träningsklass där du gemensamt med andra tränar dig stark och uthållig till musik. En heltäckande träningsklass där kondition och styrka varvas med balans och smidighet. Klassen hålls i 60 minuter och avslutas med lättare stretch och avslappning.

Core 30

Vår rygg och mage är involverade i många tunga uppgifter i vardagen och en stark bål är därför en stor fördel för att undvika och förebygga skador. Genom att träna mage, rygg och bäcken som är kroppens centrum för balans och rörelse kan du underlätta positioner som utsätter kroppens mittendel. Speciellt utsatt är du som jobbar med yrken som involverar tunga lyft, obekväma ställningar och rörelser.

Cykel 45

Individuell konditionsträning i grupp på spinningcykel. Effektiv, rolig och skonsam träning där du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga, träningsnivå och dagsform. Du bestämmer själv hur jobbig du vill att klassen ska bli då instruktören guidar dig i varierande ansträngningsnivåer eller intervaller i både sittande och stående övningar.

Flex 45

Klassen inriktar sig på dynamiskt rörlighet i samtidigt som vi låter kroppen få sträcka ut och stanna till i positioner. Det blandas mellan mer utmanade positioner för din rörlighet i exempelvis höfter och ljumskar men även lättsammare och mer avslappnande positioner. Flex 45 passar både efter ett träningspass eller separat om du har ett behov av att komma igång med rörlighetsövningar för din kropp.

Funktionell yoga 55

Funktionell yoga är en fysiskt energigivande och kraftfull yogastil med varierade flöden av yoga, pilates, hållning, stabilitet, styrka och balans. Genom att utgå från styrka snarare än stretching uppnår vi större rörelsefrihet i leder och muskler. Vi tränar effektiva övningar för ökad muskelstyrka, rörlighet och kroppskännedom och fokuserar mycket på optimal hållning, det vill säga att organisera kroppens delar såsom de är meningen att vara placerade i förhållande till varandra.

Jumping® 45/Jumping Fusion 60

Jumping® är ett dynamiskt träningssystem på specialutvecklade studsmattor. Basen är en kombination av snabba och långsamma hopp, variationer av aerobiska steg, dynamiska spurter och inslag av styrkeövningar. Komplexiteten av dessa övningar garanterar att hela kroppen stärks. Hoppen på studsmattan frigör endorfiner och serotonin, kroppens lyckohormoner som får dig på gott humör. Jumping Fusion är ett kombopass där vi tränar styrka för kroppen de sista 15 minuterna.

Muskel 45/60

Ett effektivt styrketräningspass där vi tränar igenom större delen av kroppen med hjälp av skivstänger, viktskivor, hantlar och egen kroppsvikt. Med fokus på lägre viktbelastningar och fler repetitioner stärker vi vår uthållighet i kroppen. Våra instruktörer lär dig korrekt teknik för säker träning och sätter själva prägel på klassen med varierande övningar. Gruppeffekten gör att du orkar det lilla extra som ger snabba resultat.

Power Step 60

I Power Step varvas tuff konditionsträning med effektiv styrketräning. I konditionstopparna jobbar vi med enkla men effektiva steg upp och ner på stepbrädan, delvis även uppbyggt till en lättare koreografi. I styrkedelarna används din egen kroppsvikt, skivstång, hantlar eller gummiband. Musiken gör att du orkar mer än du tror och får en riktig genomkörare för hela kroppen med bättre kondition, hållning och muskelstyrka som resultat.

Total Performance 60

Total Performance är ett effektivt pass där 50 procent av tiden genomförs på cykel och 50 procent är styrketräning. Studion är uppdelad i två, där ena halvan består av cyklar och den andra delen är styrketräning på golvet. Passet kommer utmana dig och ger allsidig träning för hela kroppen!

Yoga 60

Yoga 60 är ett pass med balans mellan medvetenhet och närvaro tillsammans med de klassiska yogapositionerna. Passar både för dig som är van eller nybörjare inom yoga. Det här passet ger ett bra tillfälle att få landa i dig själv och komma ned i varv. Passet avslutas med en längre avslappning.

Sidan publicerades