Vattenskyddsområde i Botsmark

Större delen av Botsmark ligger inom ett vattenskyddsområde. Syftet med vattenskyddsområdet är bland annat att ge dricksvattnet ett fullgott skydd för framtiden.

För området gäller skyddsföreskrifter som ska reglera och motverka verksamhet, hantering och åtgärder som kan medföra olika typer av risker för vattnet. Risker kan vara vattenförorening samt negativ påverkan på råvattenkvaliteten och tillgänglig vattenmängd.

Nytt vattenskyddsområde gäller från 5 mars 2024

Skyddsområdet med föreskrifter antogs av Kommunfullmäktige den 26 februari 2024. Det trädde i kraft den 5 mars 2024.
Ta del av beslut och föreskrifter nedan.

I och med att vattenskyddsområdet trädde i kraft i mars 2024 upphävdes föregående vattenskyddsområde med föreskrifter. Tidigare vattenskyddsområde fanns mellan 1980 till mars 2024.

Primär och sekundär skyddszon

Vattenskyddsområdet är indelat i tre olika zoner. Sekundär zon, primär zon och en zon inom den primära där det råder förbud mot energianläggningar som berg- eller jordvärme. Avgränsningen av skyddsområdet har i stora drag genomförts baserat på en sammanvägning av identifierade risker inom vattentäktens tillrinningsområde. Zonindelningen av skyddsområdet är framtagen utifrån vilka behov av skyddsföreskrifter som identifierats för olika delområden.

Föreskrifter för vattenskyddsområdet

Till alla vattenskyddsområden hör det föreskrifter som reglerar aktiviteter och verksamheter som riskerar att förorena vattnet på både kort och lång sikt. Det kan innebära förbud eller begränsningar av olika slag eller att du behöver söka tillstånd eller anmäla innan du utför vissa aktiviteter.

Olika föreskrifter gäller för olika vattenskyddsområden. Föreskrifterna för Botsmark är framtagna utifrån förutsättningar som finns på just den platsen.

Dessa föreskrifter gäller för vattenskyddsområdet i Botsmark

Primär skyddszon

Deponering eller nedgrävning av avfall eller förorenade massor är förbjudet. Upplag av asfalt, mesa eller kemiska halkbekämpningsmedel är förbjudet.

Förvaring av flytande farligt avfall är förbjuden om inte invallning finns. Större volym än sammanlagt 60 liter flytande farligt avfall får inte förvaras.

Snö från trafikerade ytor utanför primär skyddszon får inte läggas upp.

Sekundär skyddszon

Deponering eller nedgrävning av avfall eller förorenade massor är förbjudet. Upplag av asfalt eller kemiska halkbekämpningsmedel kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Förvaring av flytande farligt avfall är förbjuden om inte invallning finns. Större volym än sammanlagt 60 liter flytande farligt avfall får inte förvaras.

Primär skyddszon

Etablering av infiltrationsanläggningar, markbäddar, i markförlagda slutna tankar för avloppsvatten eller andra avloppsanläggningar är förbjudet. Etablering av anläggning för avledning av dagvatten är undantagna från förbudet, men kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor. Undantag från tillståndskravet gäller anläggning för avledning från ytor som utgörs av tomtmark, gång- eller cykelväg.

Kompostering av latrin och avloppsslam är förbjuden.

Sekundär skyddszon

Etablering av infiltrationsanläggningar, markbäddar, i mark förlagda slutna tankar för avloppsvatten eller andra enskilda avloppsanläggningar kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor. Även etablering av anläggning för avledning av dagvatten kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor. Undantag från tillståndskravet gäller anläggning för avledning från ytor som utgörs av tomtmark, gång- eller cykelväg.

Kompostering av latrin och avloppsslam kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Primär skyddszon

Inom förbudszon för energianläggning: Etablering av anläggningar för lagring och/eller utvinning av kyla eller värmeenergi i eller ur berg eller mark är förbjudet. Förbudet gäller även anläggande av kompletterande borrhål eller kompletterande jordvärme till befintliga energianläggningar.

Övriga området: Etablering av anläggningar för lagring och/eller utvinning av kyla eller värmeenergi i eller ur berg eller mark kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor. Tillståndskravet gäller även anläggande av kompletterande borrhål eller kompletterande jordvärme till befintliga energianläggningar. För etablering av energianläggningar i berg gäller dessutom att de är förbjudna om de inte efter anläggande och installation återfylls med tätande material.

Sekundär skyddszon

Etablering av anläggningar för lagring och/eller utvinning av kyla eller värmeenergi i eller ur berg eller mark kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor. Tillståndskravet gäller även anläggande av kompletterande borrhål till befintliga energianläggningar.

Primär skyddszon

Etablering av brunn för enskild vattenförsörjning är förbjudet.

Sekundär skyddszon

Etablering av brunn för enskild vattenförsörjning kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Primär skyddszon

Tävling med motorfordon är förbjudet.

Primär och sekundär skyddszon

Gruvbrytning och prospektering är förbjudet.

Primär skyddszon

Förvaring av kemikalier skadliga för grundvattnet (utöver de som regleras i §1) är förbjuden, om förvaring inte sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas.

Hantering av större mängder kemikalier än vad som normalt förekommer inom ett hushåll kräver till­stånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor. Tillståndskravet gäller även för andra kemikalier än de som ingår i definition av kemikalier skadliga för grundvattnet.

Sekundär skyddszon

Förvaring av kemikalier skadliga för grundvattnet (utöver de som regleras i §16) är förbjuden, om förvaring inte sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas.

Hantering av större mängder kemikalier än vad som normalt förekommer inom ett hushåll kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Primär och sekundär skyddszon

Tillverkning av asfalt är förbjudet.

Etablering eller ändring av verksamhet, som är anmälningspliktig enligt miljöprövningsförordning (2013:251) och som inte regleras under någon annan punkt i dessa skyddsföreskrifter, kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Primär skyddszon

Hantering av petroleumprodukter och brandfarliga vätskor i större volym än sammanlagt 60 liter är förbjuden. Undantag från förbudet gäller för drivmedel och oljor i fordon och arbetsmaskiners egna tankar för bränsle och oljor samt för bränsle i cistern för befintlig uppvärmning.

Cistern för bränsle för befintlig uppvärmning av fastighet, liksom byte av cistern för denna användning, kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Förvaring av petroleumprodukter och brandfarliga vätskor samt stationära förbränningsmotorer är förbjuden om inte förvaring sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas.

Sekundär skyddszon

Att förvara sammanlagt mer än 3,2 m3 petroleumprodukter i cistern eller andra behållare är förbjudet. Undantag från förbudet gäller för verksamhet med tillhörande förvaring på mer än 3,2 m3 som påbörjats innan denna skyddsföreskrift trätt i kraft, men volymen på sådan förvaring får inte utökas efter ikraftträdandet.

Förvaring av petroleumprodukter och brandfarliga vätskor samt stationära förbränningsmotorer är förbjudna, om förvaring inte sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas. För förvaring av sammanlagt mer än 60 l petroleumprodukter och brandfarliga vätskor gäller dessutom att den är förbjuden om förvaringen inte sker i en invallning som kan samla upp hela volymen av den största behållaren samt 10 % av summan av övriga behållares volym.

Hantering av petroleumprodukter och brandfarliga vätskor i större volym än sammanlagt 250 liter kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Drivmedel och oljor i fordon och arbetsmaskiners egna tankar för bränsle och oljor är undantagna från denna paragrafs bestämmelser om förvaring och annan hantering.

Primär skyddszon

Schaktnings- och markarbeten, inklusive pålning och spontning, kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor. Undantag från tillståndskravet gäller för schaktnings- och markarbeten inom en total yta för arbetet på mindre än 150 m2 och grundare än 3 m. Tillstånd krävs dock alltid för schaktnings- och markarbeten som berör förorenat område.

Sekundär skyddszon

Schaktnings- och markarbeten som berör förorenat område kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Primär skyddszon

Permanenta upplag av bark, ved, timmer eller liknande är förbjudna. Tillfälliga upplag av bark, ved, timmer eller liknande med en varaktighet längre än 3 månader kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Förbud och tillståndsplikt gäller inte för icke-kommersiella upplag, om de ligger under tak eller annan konstruktion till skydd mot nederbörd. Vedhantering för eldning i bostadshus är också undantagen från förbud och tillståndskrav.

Maskinell markberedning kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Annan avverkning än manuell röjning kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor.

Sekundär skyddszon

Permanenta upplag av bark, ved, timmer eller liknande kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor. Undantag från tillståndskravet gäller för icke-kommersiella upplag, om de ligger under tak eller annan konstruktion till skydd mot nederbörd. Vedhantering för eldning i bostadshus är också undantagen från tillståndskrav.

Maskinell markberedning kräver tillstånd från kommunala nämnden för miljöfrågor.

Primär skyddszon

Kommersiell berg-, sand- och grustäkt, annan kommersiell täktverksamhet eller husbehovstäkt är förbjudna.

Sekundär skyddszon

Kommersiell berg-, sand- eller grustäkt eller annan kommersiell täktverksamhet samt husbehovstäkter kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor. Undantag från tillståndskravet gäller för husbehovstäkter med en total yta på mindre än 150 m2 och grundare än 3 m.

Primär skyddszon

För motordrivet arbetsfordon eller arbets­maskin är det förbjudet med tankning. Undantag från förbudet gäller om tankning sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas och det finns beredskap att omedelbart omhänderta spill.

För motordrivet arbetsfordon eller arbets­maskin är det förbjudet med uppställning med varaktighet längre än 8 timmar. Undantag från förbudet gäller om uppställning sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas.

Undantag från förbuden avseende tankning och uppställning gäller även för arbetsfordon och arbetsmaskiner med tankvolym på mindre än 10 l.

Tvätt av motorfordon är förbjuden. Förbudet avser inte tvätt utan rengöringsmedel.

Sekundär skyddszon

För motordrivet arbetsfordon eller arbets­maskin är det förbjudet med tankning. Undantag från förbudet gäller om tankning sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas och det finns beredskap att omedelbart omhänderta spill eller om eventuellt spill avbördas till plats utanför vattenskyddsområdet för att där kunna omhändertas på godtagbart sätt enligt gällande bestämmelser.

För motordrivet arbetsfordon eller arbets­maskin är det förbjudet med uppställning med varaktighet längre än 8 timmar. Undantag från förbudet gäller om uppställning sker på en yta där åtgärder vidtagits på sådana sätt att förorening av mark och grundvatten förhindras och att spill säkert kan omhändertas eller avbördas till plats utanför vattenskyddsområdet för att där kunna omhändertas på godtagbart sätt enligt gällande bestämmelser.

Undantag från förbuden avseende tankning och uppställning gäller även för arbetsfordon och arbetsmaskiner med tankvolym på mindre än 10 l.

Primär skyddszon

Kemisk halkbekämpning och kemisk dammbekämpning på vägar kräver tillstånd av den kommunala nämnden för miljöfrågor. Saltblandad sand med maximalt 20 kg salt/m3 undantas från tillståndsplikten. Även saltning av väg vid extrem halka, dock maximalt 4 gånger/år på respektive vägsträcka, undantas från tillståndsplikten.

Primär skyddszon

Förvaring och spridning av växt­närings­ämnen kräver tillstånd från den kommunala nämnden för miljöfrågor. Undantag från tillståndskravet gäller för trädgårdsskötsel med mängder som normalt förekommer inom ett hushåll.

Skicka dina synpunkter skriftligt till oss. Välj ett sätt:

  • Fyll i formuläret nedan.
  • Skicka mejl till elin.lindqvist@umea.se
  • Skicka post till Umeå kommun, Strategisk utveckling, 901 84 Umeå

Lämna dina kontaktuppgifter och märk brev och mejl med ”Vattenskyddsområde Botsmark”.
Lämna dina synpunkter senast 24 april 2024.

Vanliga frågor och svar

Drivmedel i fordon och arbetsmaskiners egna bränsletankar är undantagna från begränsningen och från tillståndskravet.

Bränslemängden får inte vara större än att du av petroleumprodukter (bränslen, oljor) och brandfarliga vätskor på fastigheten högst förvarar totalt 60 liter (i primära zonen) eller 3.2 kbm (i sekundära zonen).

I primära zonen ingår inte befintlig eldningsoljecistern för husets uppvärmning i maxmängden, men kräver separat tillstånd. Förvaring ska ske säkert oavsett volym. I sekundära zonen krävs dessutom invallning om mer än 60 liter ska förvaras och tillstånd om mer än 250 liter ska förvaras. Annars får förvaring inte ske över de volymerna.

Skyddsområdet och skyddsföreskrifterna har utformats utifrån den risk- och sårbarhetsanalys som har gjorts. Dricksvattnet i Botsmark är grundvatten, tillrinningen av grundvattnet sker genom sprickor i berggrunden. Vid etablering av berg-och jordvärme finns en risk för föroreningstransport av tex. borrslam, petroleumprodukter och köldbärarvätskor. I driftskedet kan läckage av köldbärarvätska ske. Borrhålet kan ses som ett öppet sår ned till grundvattnet vilket möjliggör en snabb transport av eventuella föroreningar. Det finns också en risk att borrhålet kan förändra tillgänglig vattenmängd och kvalitet i vattenförande sprickor. Risken är också större ju närmare vattentäkten anläggningen etableras.

Sidan publicerades www.umea.se/botsmark