
Tack och glad sommar!
Äntligen är sommaren här. Vi på Familjehemscentrum vill tacka för året som gått och vi kan inte nog beskriva hur värdefulla och fantastiska ni med uppdrag som familjehem är. Ni gör verklig skillnad för de barn som behöver extra stöd och omsorg.
Vi har haft en intensiv vår med ett högt tryck på vår verksamhet. Flera barn har kommit till trygga familjer och får nu en stabil vardag, där de kan känna sig sedda, hörda och omhändertagna. Det är tack vare er som det är möjligt.
Stöd och utbildning
Som ny i rollen som familjehem så får man alltid det stöd och utbildning man behöver. Till hösten kommer ett antal nya uppdragstagare att gå utbildningen ”Ett hem att växa i”. Är du ny som familjehem har du också möjlighet att få en mentorsfamilj – ett erfaret familjehem som finns där under ditt första år i uppdraget.
Ny enhetschef på Familjehemscentrum
Under våren har Eva Österlund klivit på uppdraget som ny enhetschef för Familjehemscentrum. Eva har lång erfarenhet som socialsekreterare för placerade barn och som HVB-samordnare. Vi ser fram emot att utveckla verksamheten tillsammans med henne! Åsa Marklund, tidigare enhetschef, finns kvar i kommunen som enhetschef för familjebehandlingens öppenvård.
Familjehemskonferensen
På årets konferens för familjehem i Medlefors fick vi under två dagar ta del av starka berättelser, värdefull kunskap och viktiga samtal om vardagen som familjehem. Bland annat fick vi fördjupa oss i frågor om bemötande, trauma och livet med barn som har olika NPF-diagnoser och behov – frågor som många familjehem känner igen sig i.
Har du tips på någon särskild föreläsare eller ämne till nästa års konferens? Hör av dig till din familjehemssekreterare så tar vi med oss önskemålen till planeringen!
Familjehemsenkäten – ta chansen att svara i höst!
Vi vill ge er det bästa stödet och uppbackningen ni behöver i uppdraget som familjehem. Varje höst skickar vi ut en enkät där ni får möjlighet att lyfta det som är bra och det som behöver förbättras i vårt samarbete. Er feedback, synpunkter och idéer är otroligt värdefulla i vårt arbete med att utveckla Umeås familjehemsvård. Håll utkik efter enkäten som kommer senare i höst. Har du redan nu förslag och idéer på sådant vi kan förbättra, tveka inte att höra av dig till oss.
Familjehemsaktivitet efter sommaren
Håll utkik efter en inbjudan till en gemensam aktivitet i höst! Varje år bjuder vi in till en träff där vi får möjlighet att ses under trevliga former, lära känna varandra och knyta kontakter.
Det behövs fler familjehem
Det behövs fler som ni, fler som vill ta emot utsatta barn i sitt hem. Tipsa gärna om informationen på Umeå kommuns webbplats, umea.se/familjehem
Länk till annan webbplats.. Vill ni ha annat material att sprida eller har tips på var vi kan synas, hör av dig.
Så här kommer du i kontakt med oss i sommar
Nu ser vi fram emot att få njuta av sommar och ledighet. På Familjehemscentrum kommer vi också att vara lediga, men det finnas alltid familjehemssekreterare på plats. Behöver du komma i kontakt med oss under sommaren kan du ringa telefonnummer 076–139 18 28. Där svarar det alltid en familjehemssekreterare under kontorstid.
Vi önskar er alla en härlig sommar!
Med vänliga hälsningar
Enhetschef Eva Österlund, Gruppledare Kajsa Öman, HVB-samordnare Emma Lill och Tony Källman samt familjehemssekreterare Anna Pettersson, Jaana Karvo, Annicka Stjärnbäck, Ulrika Jonsson, Monica Bjuhr, Lisa Appelbrant, Emma Lill, Tony Källman, Towe Johansson, Agneta Hammarström, Anna Lundmark, Maria Liström-Gustafsson, Tobias Wallin, Mariann Schäfer, Ida Åström och Moa Söderlund