Levla Lärmiljön är ett vägledande stödmaterial som används inom Umeå kommuns för- och grundskola.
Syfte med materialet är att stödja arbetet med ledning och stimulans och i det förebyggande arbetet. Utgångsläget är avgränsade situationer som uppstår i verksamheten – fokus läggs på lärmiljö och inte på barn/elev. Det är viktigt att konkreta insatser snabbt kommer igång. Målet är en ökad kvalité i det förebyggande arbetet.
Materialet har utvecklats i samarbete med pedagoger, specialpedagoger, rektorer och elevhälsopersonal.
Levla består av formulär med frågor som hjälper pedagoger att undersöka och utvärdera lärmiljön och barnets/elevens kontext samt en anpassningsbank där olika typer av anpassningar och insatser är beskrivna.
Stödmaterialet finns i två olika versioner, en till förskolan och en till skola och fritidshem.
Vägledning; Elevers utveckling mot målen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., skollagen kapitel 3
Visualisera mera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. – stöd i arbetet med språklig tillgänglighet
Digitalt stöd för flerspråkighet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Digitala redskap för pedagogisk utveckling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. – eduit
Begreppet Levla kommer från spelvärlden, att levla innebär att man höjer sig en nivå i färdighet.
Liselott Wihlbäck
specialpedagog
070-662 20 34 liselott.wihlback@umea.seAnna Boman
pedagog
070-558 60 59 anna.boman@umea.se