Regler i Gymnastikens hus

Gymnastikens hus är en speciallokal för föreningslivet, förbund och skolverksamhet från årskurs 1. Det innebär att det i första hand fördelas tider till gymnastik och annan verksamhet som kan anses lämplig i den här hallen. Föreningar som bedriver tävlingsverksamhet inom artistisk gymnastik, truppgymnastik, trampolin eller cheerleading prioriteras vid fördelning av halltider.

Fördelning av tider i kommunens lokaler

Ledare ska ha licens på de redskap och de övningar de tränar med sina utövare, till exempel genom Svenska gymnastik­förbundet eller Svenska Skidförbundet. Alla utövare ska vara olycksfallsförsäkrade.

Avgifter vid oaktsamhet

Gymnastikföreningarna hyr tiderna i hallen av Umeå kommun. Umeå kommun ansvarar för den löpande driften av hallen såsom städning, material, inköp av inventarier, inpassering, tillsyn av hallen och så vidare. Föreningsbyrån i samråd med hallkommittén ansvarar för fördelning av träningstider, bokningar och avbokningar samt information om inpassering.

Felanmälningar, förslag och ideér om förbättringar gällande hallen skickas till Umeå kommun på www.umea.se/kontakt.

När det gäller avgifter för hyresgäster som ej sköter sig så finns Umeå kommuns regler och avgifter.

Låna utrustning

Om en förening har behov av att låna utrustning från Gymnastikens hus för att till exempel anordna tävlingar i en annan anläggning så ska en förfrågan göras till verksamhetsansvarig enhetschef, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Ordning och reda

  • Föräldrar är välkomna att titta på träningen från läktaren. Undantag för de som är delaktiga i träning under ledares ansvar.
  • Respektera varandras träningstider. Varje grupp går in tillsammans och alla går ut tillsammans med sin ledare.
  • Låssystemet är kopplat till nyckeltaggar och varje förening/ledare får sin egen tagg med kod.
  • Respektera skogränsen i entrén.
  • Ombyte sker i omklädningsrummet, ytterkläder och väskor lämnas där.
  • Värdesaker låses in i värdeskåp.
  • Upphittade/kvarglömda tillhörigheter finns i upphittat-lådan.
  • Planera träningen så att redskapen hinner ställas tillbaka.
  • Vattenflaskor förvaras i backar som respektive tränare ansvarar för. Dessa ska hållas i utkanten av träningszonerna.
  • Medhavda redskap som snowboard, cykel och skateboard är inte tillåtna i hallen.
  • Lösa redskap är fördelade per zon enligt plan. Ledare som tränar samtidigt kan komma överens om att byta/låna lösa redskap mellan varandra, den som använder dessa ansvarar då för att de ställs tillbaka på avsedd plats i rätt zon.
  • Mat inte är tillåten inne i hallen. Mat är tillåtet på läktaren. Var och en städar efter sig.
  • Förbud mot nötter råder på grund av allergirisk.
  • Husdjur inte får vistas i hallen av såväl allergi- som sanitetsskäl.
  • Undvika starka dofter (till exempel hårspray, krämer och parfym).

Förhållningssätt i hallen

  • Bemöt varandra trevligt och respektfullt. Vi tillämpar gymnastikförbundets uppförandekod Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
  • Använd ett vårdat språk.
  • Använd en vårdad klädsel, detta innebär minimum linne och shorts eller gymnastikdräkt. Med ledarens godkännande kan gymnaster i undantagsfall få träna med bar överkropp alternativt med träningstopp. Detta görs enbart vid redskap där kläderna kan utgöra en säkerhetsrisk eller för att ledaren ska se en specifik rörelse samt under sommaren då värmen i hallen kan vara hög. Vid övningar till rygg- eller magläge samt i skumgummigroparna är det INTE tillåtet med bar överkropp på grund av hygienskäl.
  • Alla ansvarar för en öppen gemenskap. Här råder nolltolerans mot mobbing och kränkande särbehandling. För handlingsplanen som hallkommittén tar fram ligger ansvaret ligger ytterst på respektive förening.
  • Det är ledarnas ansvar att se till all alla får vara delaktiga i musikvalet. Friståendemusik, programmusik för cheer­leading och musik för tävlingsvarv går före bakgrundsmusik. Önskemål om tystnad (ingen musik) bör respekteras.
  • Musik med ”explicit” text får ej spelas i hallen.
  • Tänk på att ha tydlig kommunikation mellan de ledare ni delar halltider med.

Ansvar för de aktivas säkerhet

Du som ledare är ansvarig för gymnasternas säkerhet vid träning i hallen. Det är ditt ansvar att se till att

  • du och gymnasterna känner till och följer våra gemensamma ordningsregler och säkerhetsföreskrifter.
  • du som ledare har de licenser som krävs för de redskap och de övningar dina gymnaster tränar på. Om du som ledare brutit mot licensreglerna kan försäkringsbolaget stämma din förening som i sin tur kan stämma dig.
  • dina gymnaster är korrekt försäkrade.
  • planera träningen med hänsyn till alla i hallen och strukturera den så att risken för personskador minimeras.
  • vid zonbyte i hallenska gruppen följas åt i grupp tillsammans med ledare.
  • undvika spring så mycket som möjligt för att undvika att krockar sker – följ uppmärkta markeringar.
  • när grupper delar på friståendeytan kan den med fördel delas av med koner eller liknande.
  • ledare ska ge klartecken när gymnasten får hoppa – undantag för truppgymnaster som tränar tävlingsvarv och då får köra i ström.
  • genomföra träningen i hallen på ett sådant sätt att våra saker inte nöts i onödan.
  • rapportera om något går sönder och tydligt märka upp trasiga redskap eller annat materiel så att ingen annan skadar sig.
  • alla redskap ställs tillbaka på rätt plats i efter avslutad träning.
  • ingen är kvar i hallen efter avslutad träning och att hallen är låst – kommunicera med övriga ledare om ni är flera grupper i hallen så att inte alla tar för givet att någon annan låser.

För skolidrott och andra idrotter gäller andra försäkrings- och licensvillkor men även i dessa fall det är skolans eller föreningens och ledarens skyldighet att känna till och följa respektive organisations försäkrings- och licensregler då man har ansvar för utövarnas säkerhet.

Säkerhet lokalerna

  • Enligt Umeåregionens brandförsvar får 150 personer vistas samtidigt i hallen.
  • Det är inte tillåtet att övernatta i hallen.
  • Hjärtstartare, filt, bår, första-hjälpen-skåp samt ryggplatta och nackkrage finns i hallen invid musikrummet, ledare ansvarar för att veta var denna är placerad.
  • Varje förening ansvarar även för att ha en egen sjukvårdsväska.

Säkerhet redskap

  • I den här hallen tränar vi framför allt barfota eller med tillåtna skor. Undantaget trampolinerna där strumpor är tillåtna. Tillåtna skor är skor med sula av ”mockasintyp”, till exempel tåskor för fristående/truppgymnastik samt cheerleadingskor, trampolinskor och kampsportskor. Vanliga sportskor är inte tillåtet då de sliter för mycket på redskapen. Detta gäller alla, även ledare. Strumpor är inte tillåtet vid träning på redskapen på grund av halkrisk.
  • Undvik att vara barfota då man har fotvårtor eller andra hudsjukdomar som till exempel ringorm.
  • Det är inte tillåtet att bära smycken, piercing eller klocka. Örhängen och piercingar kan tejpas.
  • Man får inte börja använda redskapen förrän ledaren har gett klartecken.
  • Det är inte tillåtet att bära kläder med dragkedja i hoppgroparna, detta för att undvika slitage på redskapen.
  • Man får endast vara en gymnast i taget på trampoliner och i hoppgropar.
  • Vid hopp i grop får inte hårspännen bäras.
  • Undvik landning till mage, framför allt i hoppgrop eftersom det finns risk för ryggskada.
  • Höj- och sänkbara redskap får endast regleras av ansvarig ledare.
  • Ledare ansvarar för att rapportera direkt till hallkommittén om ett redskap är trasigt, samt att märka upp redskapen med skylten "Ur funktion, får ej användas". Dessa skyltar finns att hämta i redskapsförrådet.
Sidan publicerades