Inkomna ansökningar handläggs 31 januari, 15 mars, 15 maj, 15 september och 15 november.
Med utvecklingsstödet vill kommunen göra det möjligt för föreningar att utveckla verksamheten utifrån ett rättighets- och/eller samhällsnyttoperspektiv. Stödet gäller för insatser av tillfällig karaktär.
Stödet kan sökas av ideella föreningar som är registrerade i Umeå kommuns föreningsregister.
Stödet kan sökas för att genomföra tillfällig verksamhet som bidrar till samhällsnytta inom kommunen och/eller bidrar till att utveckla och stötta underrepresenterade gruppers rättigheter.
Ansökningar om utvecklingsstöd kan skickas in löpande. Inkomna ansökningar handläggs 5 gånger per år: 31 januari, 15 mars, 15 maj, 15 september, 15 november.
Ta gärna kontakt med Föreningsbyrån om du har en projektidé. Föreningsbyrån kan ge tips och råd kring hur du ska tänka kring ansökan.
Redovisningen görs digitalt i bokning- och bidragssystemet senast det datum som anges när stöd beviljas. I regel en månad efter genomförd verksamhet. Dokumentera gärna med bilder, filmer, artiklar, nyhetsinslag med mera.
Observera att om ni sökt stöd via e-tjänst - antingen formuläret för Projektbidrag folkhälsa, mångfald, ungdom (det tidigare bidraget som söktes under de gamla bidragsreglerna) eller Utvecklingsstöd till förening - ska ni även redovisa via e-tjänst Ni hittar formuläret på ansökningstider.
Exempelvis kan stödet sökas för tillfällig verksamhet som
Verksamheten ska bedrivas i drogfri miljö.
Utvecklingsstöd kan ej sökas för löpande ordinarie verksamhet.
Bidrag beviljas normalt inte till
Om föreningen har behov av att få förskottsutbetalning av stödet anges detta i ansökan och maximalt 50 procent av beviljat stöd kan då utbetalas i förskott till föreningen.
Kom ihåg att föreningens uppgifter ska vara uppdaterade i kommunens föreningsregister efter senaste årsmötet för att stödet ska kunna betalas ut.