Varumärkesfrågor, profil

Huvudregel: kommunala verksamheter, projekt och tjänster har kommunal profil

Grundprincipen är att ju närmare en verksamhet eller ett projekt är knuten till kommunens kärnuppdrag desto viktigare är det att man följer kommunens profil. Umeå kommuns varumärke är ett av de mest inarbetade varumärkena lokalt och borgar för en grund­kvalitet och professionalitet som är viktig att värna om. För våra målgruppen blir det också tydligt att det är en kommunal verksamhet som bedrivs med skattemedel.

Fördelar med att agera inom Umeå kommuns varumärke

  • Kostnadsbesparingar: Att skapa och underhålla ett varumärke kan vara kostsamt. Genom att undvika detta kan resurserna istället användas för andra viktiga delar av projektet. 
  • Fokus på huvudvarumärket: Genom att inte skapa ett separat varumärke kan företaget stärka sitt huvudvarumärke och undvika att sprida sina marknadsföringsinsatser för tunt.
  • Enklare kommunikation: Det blir enklare att kommunicera med intressenter och kunder när man använder ett etablerat varumärke som de redan känner till och litar på. 
  • Minskad risk för förvirring: Att ha flera varumärken kan skapa förvirring bland kunder och intressenter. Genom att hålla sig till ett varumärke blir det tydligare vad företaget står för. 
  • Effektivare resursanvändning: Tid och ansträngning som annars skulle gå till att bygga ett nytt varumärke kan istället läggas på att förbättra projektets resultat och leveranser. 
  • Starkare varumärkesidentitet: Genom att fokusera på ett enda varumärke kan företaget bygga en starkare och mer enhetlig varumärkesidentitet. 

Identitet och profilering i projekt och arbetsgrupp

Syftet och målet med projektet/insatsen ska vara vägledande i kommunikationen i projekt. Syftet med projekten är mycket sällan att bygga nya varumärken och grafiska profiler. När identitetsfrågor lyfts inom en projektgrupp är det viktigt att prata om vad behovet grundar sig i. Man behöver inte bygga varumärke för att bygga en arbetsgrupp. Umeå kommun är ett mycket starkt varumärke som kan rymma även omfattande projekt.

Börja med att prata om syfte och uppdrag. När projektgrupper lyfter behov egna logotyper eller nya namn, så behöver vi prata om bakgrunden till varför man ser den lösningen. Här handlar det oftast om organisatoriska orsaker. Här är det viktigt att i stället prata om vårt uppdrag, spelregler och hur vi förhåller oss till dem.
Ta del av vägledningen om att stärka identiteter.

Utgångspunkter för diskussion

  • Umeå kommun är en organisation med en gemensam plattform (visa vår vision, mål och värdegrund)
  • Vår gemensamma värdegrund och hur kan vi arbete för att göra den levande. Vi måste diskutera den för att hitta vad det betyder för oss, medarbetare och verksamheten.
  • En enad bild av uppdraget för verksamheten och för medarbetarna. Det är viktigt att uppdraget är formulerat av verksamhetsledaren och att ledaren tydligt står bakom den. Alla medarbetare måste förstå uppdraget och se hur de själva och verksamheten passar in i helheten.

Diskussion

  • Prata om vad är uppdraget är. Vad ska ni göra för vilka? Har ni samsyn om uppdraget och värdegrunden?
  • Har ni pratat om förväntningar på varandra och vilka spelregler ni ska ha? Spelreglerna sätts för att alla ska vara eniga i vad som är tillåtet och inte inom en arbetsgrupp. Många problem beror på att det finns outtalade förväntningar och olika uppfattningar om hur saker ska göras.
  • När ni har pratat om uppdraget och spelregler är det viktigt att jobba utifrån det. Vi ska följa fattade beslut i verksamheten och det vi gör måste vara kostnadseffektivt.
  • På vilket sätt skulle en gemensam logga stärka teamkänsla och engagemang i en grupp? Finns det andra saker som gör det? Vad kan det i så fall vara?

Ta gärna hjälp av HR-avdelningen om ni har behov av stöd för grupputveckling.

När aktörerna tar lika ansvar för finansiering och personella resurser

Handlar det om projekt där parterna tar lika ansvar för finansiering och personella resurser så finns den netrala profilen. Den utgår från de olika parternas profilfärger och är en bra plattform för samarbetet.

Det kommer att finnas undantag som är gränsfall och som kan kräva mer utarbetade koncept och särprofilering. Det gäller i första hand specifika kampanjer, produkter och externa verksamheter.
Läs mer om kriterier och perspektiv för särprofilering.

Exempel

Projekt med kommunens profil

Den koldioxidsnåla platsen

Strandstädning

Projekt i neutral profil

Changemakers for Impact: Transforming cities Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterades