Projekt

Huvudregel: kommunala verksamheter, projekt och tjänster har kommunal profil

Grundprincipen är att ju närmare en verksamhet eller ett projekt är knuten till kommunens kärnuppdrag desto viktigare är det att man följer kommunens profil. Umeå kommuns varumärke är ett av de mest inarbetade varumärkena lokalt och borgar för en grund­kvalitet och professionalitet som är viktig att värna om. För våra målgruppen blir det också tydligt att det är en kommunal verksamhet som bedrivs med skattemedel.

Bygga varumärke sällan projektets mål och syfte

Syftet och målet med projektet/insatsen ska vara vägledande i projektarbetet. Syftet med projekten är mycket sällan att bygga nya varumärken och grafiska profiler.

Samarbeten på lika villkor i neutral profil

Handlar det om projekt där parterna tar lika ansvar för finansiering och personella resurser så finns den netrala profilen. Den utgår från de olika parternas profilfärger och är en bra plattform för samarbetet.

Det kommer att finnas undantag som är gränsfall och som kan kräva mer utarbetade koncept och särprofilering. Det gäller i första hand specifika kampanjer, produkter och externa verksamheter.
Läs mer om kriterier och perspektiv för särprofilering.

Exempel

Projekt med kommunens profil

Den koldioxidsnåla platsen

Strandstädning

Projekt i neutral profil

Changemakers for Impact: Transforming cities Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan uppdaterades